معیار رتبه بندی الکسا

رتبه بندی و تخمین ترافیک الکسا مبتنی بر رفتار کاربران در جستجو است که در پنل دیتای جهانی الکسا که نمونه ای از تمام کاربران اینترنت است، می باشد.

رتبه بندی الکسا براساس دیتای ترافیک ایجاد شده توسط کاربران در پنل دیتای جهانی الکسا است که در دوره ی ۳ ماهه نمایش داده می شود. رتبه بندی های ترافیک به صورت روزانه آپدیت می شوند. رتبه بندی یک وبسایت بر اساس ترکیبی از کاربران یونیک و پیج ویو سایت است . کاربران یونیک توسط تعداد کاربران منحصربفرد الکسا که در یک روز سایت را بازدید می کنند مشخص می شود.

پیج ویو تعداد کل درخواست کاربر URL الکسا برای یک سایت است(تعداد کل بازدیدهای یک وبسایت). با این وجود، چندبار درخواست برای همان URL در همان روز توسط یک کاربر به عنوان یک پیج ویو شمارش می شود. در الکسا سایت با بالاترین ترکیب از بازدیدکنندگان منحصر به فرد و پیج ویو به عنوان رتبه اول، رتبه بندی شده است. علاوه بر این، الکسا از نرمال کردن داده ها برای جبران انحرافاتی که ممکن است در داده ها وجود داشته باشد استفاده می کند.

رتبه های ترافیکی الکسا فقط برای دامنه است. به عنوان مثال domain.com و رتبه های جداگانه برای زیر صفحات در یک دامنه به عنوان مثال،  http://www.domain.com/subpage.html  یا زیر دامنه ها به عنوان مثال،       subdomain.domain.com ارائه نمی شود. مگر اینکه آنها به صورت اتوماتیک به عنوان هوم پیج شناسایی شوند درست مثل صفحات یا وبلاگ هایی که در سایت هایی مانند Blogger میزبانی شده اند. (blogspot.com)

 اگر یک سایت به عنوان یک صفحه شخصی یا وبلاگ شخصی شناخته شود، جدا از دامنه میزبان خود، رتبه بندی ترافیک خود را دارد. (مثالی که در سایتهای ایرانی می توان زد وبلاگهایی است که توسط بلاگفا، میهن بلاگ، پرشین بلاگ، بلاگ اسکای و … میزبانی می شوند که هریک می توانند رتبه الکسای جداگانه داشته باشند.)

برای ارائه آمار براساس داده های موجود محدودیت هایی وجود دارد. سایتهای دارای ترافیک نسبتا کم نمیتوانند با Alexa رتبه بندی شوند. الکسا داده های کافی از منابع خود برای رتبه بندی وبسایتهایی با رتبه بیش از ۱۰۰،۰۰۰ دریافت نمیکند. با این حال، هرچه سایت به رتبه ۱ نزدیکتر می شود، رتبه آن قابل اعتمادتر است. به این معناست که برای مثال تفاوت در ترافیک بین یک سایت با رنک ۱ میلیون  و یک سایت دارای رتبه ۲ میلیون به لحاظ آماری کم است. سایت هایی با رنک بیشتر از ۱۰۰،۰۰۰ ممکن است به علت کمبود داده ها برای این سایت ها با نوسانات بزرگ رتبه بندی شوند.  برای چنین سایت هایی این امر دور از انتظار نیست که رتبه آنها به طور ناگهانی به «No Data» رفته و یا به طور ناگهانی بهبود یابند.

مطلبی که در بالا خواندید برگرفته از سایت الکسا بود. سوالی که مطرح می شود این است که آیا سایتی با رتبه پایین الکسا سایتی مناسب برای سفارش آگهی است؟برای بهبود رتبه الکسا چه روشی را پیشنهاد می دهید؟ آیا روش میانبری هم وجود دارد؟

جهت مشاهده لیست ۵۰۰ سایت برتر ایران در سال ۲۰۱۹ به انتخاب الکسا اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *