بازاریابی محتوا چیست؟

به احتمال خیلی زیاد نقل قول معروف بیل گیتس (موسس مایکروسافت) را شنیده‌اید که در آن به مهم بودن محتوا و بازاریابی محتوا اشاره شده است:

“محتوا، حاکم است!”

تولید و انتشار مطالب مفید و مرتبط، برای جذب بازار هدف، بازاریابی محتوا نام دارد. هدف بازاریابی محتوا آن است که مخاطب با استفاده از مطالب رایگان، اعتماد و علاقه بیشتری به کسب‌وکار شما پیدا کند و در نهایت از شما خرید کند.بازاریابی محتوا برای تمام کسب‌و‌کارها قابل استفاده است. شما توسط بازاریابی محتوا به مخاطبان نشان می‌دهید متخصص هستید و می‌خواهید به خریداران کمک کنید تا با دانش بیشتر درست تصمیم بگیرند. شما با بازاریابی محتوا به یک مشاور حرفه‌ای تبدیل می‌شوید به دیگران مشاوره می‌دهید تا بهترین خرید ممکن را انجام دهند.

همیشه یادتان باشد بازاریابی محتوا یکی از کم‌هزینه‌ترین و پربازده‌ترین روش‌های بازاریابی است. هرچه محتوای بهتر و ارزشمندتری منتشر کنید به همان نسبت موفقیت شما در فروش بیشتر می‌شود.

همیشه باید در نظر داشته باشیم که بازاریابی محتوا یک فرآیند بلند مدت است و لحاظ کردن آن در استراتژی بازاریابی کسب‌وکارمان، بسیار ضروری است. تمرکز اصلی در بازاریابی محتوا روی این است که رسانه ایجاد کنیم، نه اینکه رسانه‌های دیگران را اجاره کنیم و بابت آنها هزینه بپردازیم.

به زبان ساده، بازاریابی محتوا همان هنر برقراری ارتباط با مشتری‌های بالفعل و بالقوه است.

انواع فرمت محتوا:

متن – عکس-ویدیو-صدا

اهدافی که بازاریابی محتوا در پی دارد

·        افزایش آگاهی در مورد برند

·        افزایش آگاهی در مورد محصولات

·        افزایش تعداد موقعیت‌های فروش بالقوه

·        ایجاد وفاداری

·        افزایش فروش

·        مشترکین مشتاق

نکاتی درباره بازاریابی محتوا

·        پژوهش در مورد مخاطب

·        سرمایه‌گذاری

·        شبکه‌سازی

رویکردهای مختلفی در بازاریابی محتوا وجود دارد که هیچ‌کدام از آن‌ها صحیح یا غلط نیستند. اگر می‌خواهید بیشترین تاثیر ممکن را روی مخاطبان خود بگذارید،‌ از دیگران درس بگیرید، ‌با نویسندگان مهمان کارکنید، با دیگر ناشران و بازاریاب‌های محتوا ارتباط برقرار کرده و شبکه‌سازی کنید و ایده‌های مختلفی را اعمال کنید.

·        افزایش ارزش ارائه‌شده به مخاطبان

·        تنوع‌گرایی

بازاریاب‌های موفق محتوا خود را درگیر یک حیطه تخصصی نمی‌‌کنند؛ حتی اگر با آن حیطه به موفقیت بسیاری رسیده باشند. سعی آن‌ها بر این است که محتواهای مختلفی تولید کرده و فرمت‌های مختلف تصویری،‌ مثل عکس و ویدیو را در آن بگنجانند.

این رویکرد باعث جلب‌توجه مخاطبان و همچنین تکراری نشدن خود بازاریاب‌ها می‌شود.

·        آزمایش کردن

·        تحلیل و بررسی

·        رنگ‌آمیزی اطلاعات

رنگ‌آمیزی اطلاعات به منظور جذاب‌تر کردن و لذت‌بخش‌تر کردن محتوا برای مخاطب انجام میشود

روش های رنگ‌آمیزی اطلاعات

o       نقل قول

o       داستان کوتاه

o       آمار و ارقام

o       اصطلاح یا فرمول

o       رویدادهای داغ

o       تصویرسازی

·        از تمام ظرفیت و توانایی‌تان برای استراتژی محتوایی خود استفاده کنید

یکی از حسن‌های بازاریابی محتوا ماهیت طولانی‌مدت آن است. کاری که در مدت یک هفته انجام می‌دهید در مقابل کاری که در طول سال انجام می‌دهید، رنگ می‌بازد. همیشه وقت دارید که تغییراتی در رویکردتان ایجاد کنید؛ پس از زمان استفاده کنید تا استراتژی بهتری ایجاد کرده و با استفاده از بازاریابی محتوا در رتبه بهتری قرار بگیرید.

·        دسته‌بندی پربیننده‌ترین پست‌هایی که تابه‌حال تولید کرده‌اید

·        فهرستی از مزایای یک حرفه یا فعالیتی که در آن تخصص دارید

·        نوشتن مرور کتاب

·        پرسیدن سؤالات مهم از مخاطب

·        نوشتن راهنمای خرید برای محصولی تخصصی

·        فهرستی از مواردی که بهتر است در زندگی شخصی یا شغلی از آن‌ها اجتناب شود

·        نحوۀ کار کردن بهتر در هر یک از شبکه‌های اجتماعی و پیشنهادات کاربردی برای آن‌ها

·        نوشتن تاریخچه‌ای از محصول یا خدمت یا اتفاقی موردتوجه

·        تهیۀ اینفوگرافی‌هایی که می‌تواند برای عموم جذاب باشد

·        فهرست بایدها و نبایدهای عمومی

·        پاسخ دادن به مهم‌ترین سؤالات هفته که مخاطبان پرسیده‌اند

·        لیست‌های هفتگی در مورد کارهای روزانه‌ای که انجام داده‌اید

·        پیش‌بینی‌های آینده‌نگرانه در رابطه با حوزۀ تخصصی‌تان

·        عرضه و فروش کالا و خدمات فصلی

·        کمپین‌های تبلیغاتی برای فروش یا معرفی محصول یا خدمتی خاص

·        تهیۀ ویدئو از مهم‌ترین قسمت‌های زندگی‌تان و به اشتراک‌گذاری آن‌ها

·        نوشتن در مورد نتایج مهم‌ترین تصمیمات درست یا غلطی که داشته‌اید

·        تهیۀ فهرست‌های ۱۰ تایی برتر در هر حوزه

·        روش‌های قدم به قدم اقداماتی که در آن‌ها تبحر دارید

·        گزارشی از مهم‌ترین اتفاقات شغلی که داشته‌اید

·        پادکست‌های هفتگی یا روزانه با موضوعی دنباله‌دار

·        تبدیل انواع محتوای تولیدشده به شکل‌های دیگری مثل متن به پادکست یا ویدئو

·        تهیۀ فهرست «آیا می‌دانید» برخاسته از تجربیاتی که در زندگی دارید

·        بحث و بررسی جدیدترین اخباری که به موقعیت خاص شما مربوط می‌شود

·        نمونه‌های مورد (case study) های جالبی که با آن‌ها برخورد می‌کنید

·        گزارشی از مطالعاتی که داشته‌اید

·        بازنشر جذاب‌ترین موضوعاتی که خوانده‌اید

·        بررسی و مقایسۀ محتوای مهمی که دیگران تهیه‌کرده‌اند و لینک دادن به آن‌ها

·        نوشتن راهنمایی‌هایی برای توسعۀ فردی یا شغلی در قالب pdf

·        انتشار تقویم محتوایی که برای خودتان نوشته‌اید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *